Dopalanie automatyczne DPF
Podczas gdy pierwszym zadaniem filtra cząstek stałych jest wychwytywanie i zatrzymywanie szkodliwych cząstek stałych, należy się ich również pozbyć. Filtr DPF robi to, wystawiając je na działanie bardzo wysokich temperatur, spalając je i zamieniając cząstki w nieszkodliwy już popiół, w procesie zwanym dopalaniem / regeneracją filtra DPF.
Regeneracja / wypalanie DPF i dlaczego samochody z z takim filtrem nie są dobre na krótkich odcinkach.
Filtr DPF może rozpocząć samo regenerację na kilka sposobów, ale oba potrzebują gazów spalinowych, aby były bardzo gorące - zwykle około 500 stopni Celsjusza, FAP przy niższej temperaturze czyli dwa razy więcej niż domowy piekarnik. „Pasywna regeneracja” ma miejsce, kiedy samochód jedzie prędkością powyżej 40 km / h stale przez kilka minut, a wykonywanie tego regularnie powinno automatycznie spalać cząstki stałe w filtrze DPF.
Jednak wielu kierowców, którzy mieszkają w miastach lub jeżdżą tylko na krótkich dystansach, nie doprowadzą spalin do wystarczająco wysokiej temperatury, aby nastąpiła „pasywna regeneracja”. Może to prowadzić do gromadzenia się sadzy, ostatecznie blokując filtr cząstek stałych i powodując problemy z silnikiem. Może wtedy zaświecić się kontrolka na desce rozdzielczej.
Jeśli nie jeździsz często z na długich odcinkach, silnik spróbuje wyczyścić filtr DPF poprzez „aktywną automatyczną regenerację”. W tym miejscu silnik pozwala, aby gazy spalinowe wystarczająco się rozgrzały, aby spalić sadzę, nie wymagając, aby samochód pracował z dużym obciążeniem. Niestety, aktywna regeneracja może odbywać się tylko podczas ruchu samochodu, więc kierowcy miejscy - którzy zwykle jeżdżą w ruchu stop-start - mogą stwierdzić, że ich samochody nie są w stanie aktywnie regenerować filtra DPF.
Większość samochodów ma dwustopniowy system ostrzegania. Jeśli zobaczysz żółtą kontrolkę, tzn. że rozpoczęło się dopalanie sadzy w filtrze cząstek stałych i lepiej nie przerywać jazdy - powinieneś być w stanie zmusić DPF do zregenerowania się, jadąc z prędkością ponad 40 km / h przez około 10 minut. Jeśli jednak zobaczysz czerwoną lampkę ostrzegawczą DPF, oznacza to, że konieczna jest podróż do warsztatu.