FAP czy DPF ?
Silniki Diesla wytwrzają wiele różnego rodzaju zanieczyszczeń, jednym z produktów ubocznych jest sadza, czyli cząstki stałe.
Z punktu widzenia medycznego cząstki stałe są powodem ciężkich schorzeń układu oddechowego, w tym astmy oraz raka. Cząstki stałe są miniaturowych rozmiarów – ich średnica to ok. 0,0001 mm (100 nanometrów). Składają się z węgla, resztek niespalonego paliwa, oleju silnikowego, tlenków siarki, siarczanów, metalu oraz wody. Niespalone w silniku - w komorach spalania elementy - to właśnie cząstki stałe.
Zarówno filtr DPF jaki FAP ma za zadanie wyłapać, przefiltrować spaliny zatrzymując jak najwięcej cząstek stałych.
Większość producentów samochodów skierowała się ku filtrom cząstek stałych DPF tzw. suchym. Producenci francuscy poszli inną drogą. Zastosowali w swoich autach filtry FAP, tzw. filtry mokre. Rozwiązanie FAP było stosowane nie tylko pod maskami Peugeotów, Citroenów i Renault. Sznalazło zastosowanie także w niktórych modelach marki FORD, Volvo i Mazda, ale także Dacia i Nissan. Nieliczne filtry FAP pojawiły się również w samochodoach niemieckiej marki Volkswagen.