Jak dbać o filtr cząstek stałych FAP?
To, że filtr trzeba wymienić po 120 czy 160 tys. km przebiegu, nie oznacza, że wcześniej nie ulegnie on zapchaniu. Może do tego dojść, nawet pomimo stosowania płynu katalitycznego.
Przede wszystkim, trzeba pamiętać o uzupełnieniu poziomu płynu katalitycznego, gdy zapali się kontrolka. Trzeba też pamiętać o tankowaniu większych ilości oleju napędowego. Pozwala to na odpowiednie dawkowanie przez komputer płynu katalitycznego.
Nie wolno przerywać procesu regeneracji aktywnej, uruchomianego przez komputer. W tym czasie nie wolno wyłączać silnika, bo mogłoby to doprowadzić do zapchania się filtra FAP. Najlepiej, jeśli to możliwe, wyjechać na trasę, gdzie można jechać z prędkością większą niż 70 km/h, co znacząco ułatwi proces regeneracji aktywnej. Trwa on kilka minut.
Jeśli na desce rozdzielczej nie wyświetla się żadna kontrolka, informująca o rozpoczętym procesie regeneracji aktywnej, można ją rozpoznać po tym, że:
- Silnik nagle zwiększa obroty (i pracuje głośniej) pomimo tego, że kierowca nie naciska pedału gazu.
- Znacznie wzrasta spalanie.
- Samoistnie uruchamia się tylna wycieraczka, ogrzewanie tylnej szyby albo inny element wyposażenia auta.
Kierowca powinien jak najczęściej poruszać się poza miastem, po trasach, z prędkością powyżej 70 km/h. Na każde 150 km pokonane tylko na terenie miasta, powinno przypadać kilkanaście minut dynamicznej jazdy poza miastem. Trzeba też pamiętać o tankowaniu dobrego paliwa z pewnych stacji (o niskiej zawartości siarki, dzięki ciągłym kontrolom jakość paliwa w Polsce jest dobra).
Koniecznie trzeba stosować niskopopiołowe oleje silnikowe (pozbawione dużych ilości dodatków zapobiegających starzeniu) tzw. Low Saps, o specyfikacji zalecanej przez producenta auta.
Trzeba też unikać gwałtownego przyspieszania z niskich obrotów (wtedy powstaje bardzo dużo sadzy).