Kto może sprawdzić, czy pojazd ma wycięty filtr FAP?
Diagnosta w podstawowej stacji diagnostycznej, w trakcie okresowego przeglądu – wówczas ma prawo nie przedłużyć ważności badania technicznego.
Policjant oraz inspektor Generalnej Inspekcji Transportu Drogowego – jeśli sprawdzi, że auto ma wycięty filtr FAP, ma prawo nałożyć mandat w wysokości 500 zł i odebrać dowód rejestracyjny.
W wielu krajach europejskich kary za wycięty filtra FAP są bardzo wysokie – sięgają wielu tysięcy zł.
Diagnosta oraz policjanci mogą posługiwać się przyrządem do mierzenia poziomu spalin (tzw. dymomierzem). Poza tym auto z wyciętym filtrem FAP zaczyna dymić na czarno.
Co zrobić, jeśli kierowca będzie chciał odebrać zatrzymany dowód rejestracyjny auta z Urzędu Komunikacji? Wpierw będzie musiał dokonać montażu w samochodzie nowego filtra FAP, a następnie będzie zmuszony przeprowadzić badanie techniczne w stacji kontroli pojazdów, potwierdzające zamontowanie filtra.
Jak przebiega usuwanie filtra FAP? Filtr jest usuwany z układu, ale często pozostawia się jego obudowę (aby zmylić diagnostę lub policjanta, że filtr jest dalej na swoim miejscu). Konieczna jest ingerencja w oprogramowanie komputera ECU – albo wgrywa się specjalną łatkę programową, albo oprogramowanie od tego samego, równolegle produkowanego modelu silnika, który filtra FAP nie posiadał.
Teoretycznie, po demontażu filtra FAP, samochód powinien sprawiać mniej problemów, a nawet powinien być żwawszy. Nie zawsze tak jednak jest.